top of page

Oppdatert: 18. jul. 2022

Turtype: Fottur.

Vanskelighetsgrad: Middels

Lengde: 13,8 km (rundtur)

Stigning: 760 meter

Varighet: 3,5-5 timer.

Parkering: Ta av E6 ved avkjørsel til Vinstradalen. Følg veien (bomvei, kun kort). Parker ved Vesleløkkja (780 moh). Her er det skiltet med infotavle til høyre for veien.

OBS! Merkinga av turen har blitt slitt og er delvis mangelfull. Dette planlegges utbedret i løpet av 2022.

En flott rundtur med fantastisk utsikt og kulturminner underveis. Det er fullt mulig å gå deler av den merkede ruta, for så å returnere etter samme vei du kom.

Utsikt mot Oppdal. Den blåmalte steinen viser grensa for Oppdal Bygdeallmenning. Foto: Ola Arne Aune

Opp lia mot snaufjellet følger du “Fjellveien”, den gamle ferdselsveien fra Oppdal og sørover fjellet. Det går jevnt oppover, forbi Søstosetra, trimpost, og videre mot tregrensa. Like før tregrensa passerer du en stor stein – “løarstein” hvor jegerne tidligere ladet sine våpen før jakta startet. Over tregrensa er stien godt merket med blått. I godt vær vil du få fantastisk utsikt mot Dovrefjell og fjellheimen både nord og vest i Oppdal. Etter en drøy time vil du nå turens høyeste punkt Storhøa, 1391 meter over havet. Ta deg en god rastepause her før du fortsetter rundtturen eller går ned i gjen samme vei du kom. Videre er løypa tilpasset terrenget, men godt merket med blått. Turen går nå innover i lett terreng over Risberget (1340 moh.) mot Ristjønna. Her er det noen få hytter og naust, og mulighet for fiske. Fra Ristjønna går turen ned forholdsvise bratte Stallhødalen, og ned mot seterveien i Vinstradalen. Her går du også forbi noen setre og et fantastisk kulturlandskap. Du fortsetter langs Vinstradalsveien nordover igjen mot startpunktet. Et annet alternativ er å følge den idylliske gammelveien, som er en del av Pilegrimsleden. Gammelveien tar av til venstre midt på Brustølen og går over den nyrestaurerte gammelbroa. Her går du forbi gamle utslåtter og Limsteinbergjet hvor det ble tatt ut stein til kalk og granplantingsfeltet fra 60-tallet. Gammelveien returnerer også tilbake til startpunktet.

Storhøa er høyeste topp på Risberget. 1391 moh. Foto: Ola Arne Aune.
Fra toppen av Risberget er det lett å gå inn til Ristjønna. Foto: Ola Arne Aune.

Vil du gå hele rundturen, går du bratte Stallhødalen ned, og kommer til Brustølen. Her går du etter pilgrimsmerkingen. Eller du kan følge veienn tilbake. Foto: Ola Arne Aune.