top of page

Oppdatert: 20. apr. 2020

Turtype: Fottur

Vanskelighetsgrad: Krevende

Lengde: 24 km Tur/retur. 6- 8 timer.

Parkering: Sving av fra E6 ved avkjøring mot Engan, ca 12 km sør for Oppdal sentrum, og følg skilting mot Åmotsdalen. Dette er en bomvei, du kan betale med kontanter eller Vipps. Parker på skiltet parkeringsplass ved Støljære.

Utsikt fra toppen av Tverrfjellet mot Snøfjellstjønnene og Dindalen. Foto: Sigmund Rise.

Gå langs Åmotsdalsveien, og gjennom tunet på Åmotsdalen gård. Ved gjelgrenda utom Åmotsdal gard er det ei infokasse, der Storskrymten Spaserklubb har samlet informasjon i kortform om historia uti dalen. Ta gjerne med et slikt ark. Hvert skilt er avmerket på kartet, og der kan du lese litt om historia underveis.

Å gå turen rundt Tverrfjellet er en dagstur, og det lønner seg å gå utover til Støljæresetra. Fram til Støljæresetra følger turen merket turistforeningsløype. Videre fra Støljæresetra er denne ruta ikke merket, ta med kart! Du kan skrive ut kart fra Norgeskart.

Rett oppom Stølkæresetra er det en liten dal, gå opp der og følg stien utover til ei slette, ca 10 min. gange. Her går en sti oppover mot Tverrfjellet. Den kan være vanskelig å følge, og etter hvert blir den borte, men da er du oppi lia og nærmer deg blokkmarka hvor jegere helt fra siste istid har jaktet. Området er rikt på dyregraver og båggåstøer med ledegjerder, (se infoarket). Det er faktisk funnet flintredskaper her, som har ligget i jorda ca 8000-9000 år! I det hele tatt er Tverrfjellet og området rundt rikt på funn fra denne tida.

Når du kommer opp lia så er du på det laveste punktet på Tverrfjellet, her går stien videre over Håmmårbekkvadet og utover mot T-stien Åmotsdalshytta- Dindalshytta. Det er et spektakulært utsyn herifra. Du ser alle fjell som omkranser Åmotsdalen, som ligger som ei djup V-forma fure framover mot Engan. I kikkert ser du Jervbua nede ved Åmotselva litt utom Ytter Åmotshytten

Du går nå mot høyre utover mot Håmmårbekktjønna. Håmmårbekken renner nedi dalen og forsvinner kast i kast nedover mot Åmotselva.

Ved Håmmårbekktjønna kan du prøve fiskelykken. Du kan også prøve fisken i tjønna som ligger på nordsida, litt ned for toppen av Tverrfjellet. Denne tjønna hadde i mange år en fin stamme ørret, men noen har dessverre tatt seg til rette og satt ut røye, så tjønna er nærmest ødelagt som fiskevatn. Det er masse fisk, men verken ørreten eller røya blir særlig stor.

Følg bekken nedover fra denne tjønna, her er det god utsikt mot Snøfjelltjønnene og du ser mot fjella i Dindalen, Storlidalen og Storhornet.

Frampå kanten ser du ned på ei jaktbu og ei lita tjønn. Nå runder du Tverrfjellet nede ved foten og kommer omsider til Småtjønnene som ligger på framsida av Tverrfjellet. Her er det flere hytter, og muligheter for å prøve fiskelykken i de mange små tjønnene!

Når du skal nedover mot Åmotsdalen går du fra Småtjønnene og østover til turiststien. Den er delvis godt merket med små varder. Stien slynger seg nedover lia, over myrer og gjennom små fjellbjørk-kratt og helt ned til du kommer til Gottemsetra, der setervegen går framover Åmotsdalen.