top of page

Oppdatert: 22. apr. 2020

Turtype: Fottur

Vanskelighetsgrad: Middels.

Lengde: ca 13 km tur/retur.

Parkering: For å kjøre Åmotsdalsveien svinger du av E6 mot Engan, etter ca 2 km krysser du brua over Driva mot boligfeltet på Engan, og svinger sørover. Åmotsdalsveien er en bomvei, (kontanter eller ViPPS) som går ca 4,7 km fra E6 og ut til parkeringsplassen før gården Åmotsdal.

Utsikt fra Englia mot Åmotsdalen og Tverrfjellet. Foto: Sigmund Rise.

Turbeskrivelse:

Følg Åmotsdalsveien til Åmotsdalen gård og gå gjennom tunet. Fortsett etter den gamle sæterveien på nordsida av elva utover. Veien er merket av turistforeningen. Ved skilt for "Beffa", etter va 6,5 km, følges sti ned til Åmotselva og elva krysses på ei hengebru. Følg deretter stien framover dalen igjen på sørsida av elva. Ved skiltet "Skro" krysser du elva tilbak til nordsida, og følger sæterveien fraover til Åmotsdalen gård igjen.Denne turen tar ca 3-5 timer å gå.

Storskrymten spaserklubb har satt opp flotte skilt med stedsnavn langs hele turen, og laget et infoark på flere språk om plassene man passerer. Inforarket kan kjøpes ved Gjelgrenda rett etter at man passerer tunet i garden Åmotsdal.

Historie om stedene som passeres på rundturen:

Utom garden Åmotsdal, som er fra 1620-åra, kommer du til gjelgrenda. Når du går utover setervegen vil du nok se at det vokser godt i Åmotsdalen, artsmangfoldet er kanskje ikke så rikt, men til gjengjeld er det utrolig frodig. Store trær av flere slag omkranser setervegen, så det er lunt å gå. Mange har kommentert den voldsomme fuglesangen, og det er spor etter mange dyr.

På Skrustølen har DIL trimpostkasse, og mange er flittige brukere av denne kassa. Storskrymten Spaserklubb har satt opp to bord og laget en fin bålplass der det er anledning å koke seg kaffe. Vi har satt to små bøtter på bordene, og folk passer til stadighet på at de er fylt med ville vekster! Her kan det være lurt å prøve fiskelykka, elva har masse fin bekkørret, det er faktisk tatt ørret på opp mot 500 gr.

Nå blir det noen bakker før du er på Tverrgarden. Her er det flott utsikt videre utover dalen. En kvilbenk står her, så du kan sette deg ned og nyte utsikten mot Ryggen og Tverrfjellet.

Så kommer du til Tverrgardsetra, en gammel setervang. Her er det ei åpen bu. Spaserklubben har satt opp to bord her også, og laget en bålplass. I bua er det kaffekjel, grill og til og med vaffeljern, så her kan du overraske med nystekte vafler, men vaffelrøra må du ta med selv. Fra Tverrgardsetra ser du rett over mot Fremmer Tverråa, og du ser faktisk brua som krysser elva. Oppi Gravhøa er det ei stor snøfonn, og er du heldig vil du se rein som avkjøler seg på den.

Setervegen går videre utover et godt stykke oppom elva, og snart passerer du Eggasetra. Setra er nedlagt men fjøset har nylig fått et vakkert tretak.

Nedom Eggasetra ved elva vokser noe så sjeldent som klåved, ei busk med vakre blekrøde blomster og små blader.

På turen passeres Olaløkkja og etter noen små bakker er du på Nestusetervangen. Her deler vegen seg, og en veg går over til Dindalen.

Setervegen fortsetter utover, og ved skiltet Beffa er det tid for å følge stien ned til elva. Stien går gjennom ei steinur, som gjennom generasjoners bruk har blitt til en fin sti ned til hengebrua. Spaserklubben har sikret brua med netting på sidene og forsterket med sidevaiere så den grei å gå på, men gå med omtanke. I oppmuringene på endene er det rester etter utleggerbrua, som ble tatt av flommen  i 1932.

På andre sida deler stien seg, til venstre går den framover og til høyre går stien til Hellaugsetra. Framover er det mange plasser å prøve fiskelykka, Åmotselva har stor vannføring og mange bra kulper der det kan være lurt å kaste uti snøret!

Når du kommer dit stien svinger seg opp fra elva, kan det være lurt å ta litt god tid, ofte sitter det ørn på de furukraggene som står frampå disse berga.

Terrenget flater ut og stien fører framover til Slette, en svær utslått som hører til garden Åmotsdal. Jordbruks- og slåtteredskap står ved stien.

Videre framover passerer du brua over Fremmer Tverråa.  Du passerer snart et skilt merket Sæterfjellet. Her er det fin sti opp, mange motbakker, men vakker utsikt over dal og fjell etter hvert som du kommer høyere. Oppi lia er det en spektakulær utsikt inni Tverrågjelet, hvor det år om annet ligger ei stor snøfonn hele sommeren der elva ”lander” etter å ha kastet seg nedover i ville fossefall.

Så kommer du etter hvert til ei ny stor flate, Kjellan, som også er utslått, og hører til garden Åmotsdal.

Framom Kjellan går stien nedover mot elva igjen. I Skro er det et stort langbord og bålplass. Mange barnefamilier bruker denne plassen, da det er kort veg fra parkeringsplass. Her er også hengebrua og stien som fører opp til setervegen.

Vil du ha en ekstra liten utfordring, kan du fortsette stien fra Skro og framover lia mot Halsen. Stien går litt oppover til å begynne med, og følger terrenget framover et stykke oppom elva. Ved Halsen er det bru over til Åmotsdalsvegen.